Artikkelen formidler et undervisningsopplegg, utviklet for store studentgrupper, der vi legger til rette for at individuelle bidrag skal kunne finne en plass i et stort, kollektivt estetisk uttrykk.
Artikkelen, "Kollektiv estetikk" ❧, er skrevet sammen med Ingrid Skarprud og Ingvard Bråten. Den er del av boken Uttrykk som gjør inntrykk - Læring for estetisk danning ❧.
Vi skriver om et didaktisk opplegg ❧, der studenter får i oppdrag å gi en stemme til de som studentene opplever at ikke blir hørt og sett. Studentene arbeider individuelt, i grupper og til slutt sammen om en stor kollektiv installasjon.
I artikkelen ser vi på forholdet mellom det individuelle og det kollektive, ut fra en tanke om gjensidig påvirkning og det som kan karakteriseres som en estetisk fordobling gjennom estetiske arbeidsmåter. Tanker er at en kollektiv sammenstilling av et individuelle bidrag, skaper rom for at enkelt- elementer kan gi positive tilskudd til helheten.
Vi tar utgangspunkt i Malcolm Ross' modell for estetisk læring, en modell jeg har jobbet ❧ med tidligere ❧, og som i denne artikkelen begynner å finne sin form i en revidert utgave.
Studentarbeider. Foto: Jon Hoem.
Olafur Eliassons The Weather Project, ved Tate Modern i 2003. Foto: Jon Hoem.