Denne beskriver en systematikk som jeg anvender i tenkning omkring kommunikasjon i digitale læringsomgivelser.
"Critical vocabulary in the analysis of an eLogg case" ❧ er doktorgradsforelesningen min fra 2009.
I denne forelesningen gir jeg en kort introduksjon til eLogg, som var et personlig publiseringssystem som ble brukt i skolen. Jeg vil presentere en modell av det jeg kaller «kommunikasjonsmønstre» og vise hvordan disse påvirker hvordan brukere av et kommunikasjonssystem produserer og tar i bruk tekster. Jeg vil bruke denne modellen i en analyse av en eLogg-case, og vise hvordan vokkabularet modellen etablerer er en del av en kritisk tradisjon
Ni kommunikasjonsmønstre, utviklet som et begrepsapparat for å betegne ulike brukeraktviteter i forbindelse med kommunikasjon i undervisning og læring. Modellen er imidlertid en generell kommunikasjonsmodell, og den dannet senere basis for fagboken Tekst 2 null (Hoem & Schwebs, 2010) [Vedlegg 3]