En systematisk, vitenskapelig tilnærming til undervisning begynner for min del for alvor i forbindelse med Phd-arbeidet mitt i IKT og læring (Personal Publishing Environments ❧). En kortversjon av sentrale funn finnes i forelesningen "Critical vocabulary in the analysis of an eLogg case" (Hoem, 2009) [Vedlegg 1]
Phd-arbeidet hentet empiri fra et omfattende aksjonsforskningsprosjekt, Dramaturgi i distribuert læring (DDL, 2003-2005), støttet av daværende ITU (IT i utdanningen). Prosjektet utviklet en digital læringsomgivelse, for å legge best mulig til rette for samspill mellom individuell og kollektiv tekstproduksjon, med sikte på å forbedre læring. Jeg var initiativtaker, deltok i søknadsarbeidet og etter hvert den som bidro til vesentlige deler av den faglige agendaen for utviklingen av eLogg. Dette var en omfattende prototype på en digital læringsomgivelse, utviklet og testet i samarbeid med skoler.
Et viktig bakteppe for designet av eLogg var min egen utforsking av personlige nettsjangere. Jeg er generelt interessert i mulighetene som kom med en alminneliggjøring av World Wide Web, og særlig nyvinninger innen personlige publiseringsløsninger – de første, bredt tilgjengelige bloggsystemene kom i 1998-99. Gjennom å være en aktiv bruker så jeg en rekke muligheter som blogger ga for å vise frem, dele og diskutere faglige tema, og på den måten skape personlige læringsnettverk (Hoem, 2004a). Jeg tok blogger, og de samme prinsippene i bruk ved egen undervisning ved NTNU, i perioden 2003-2008, og senere i flere nettstudier ved Høgskolen i Bergen (2008-16).
Arbeidet med eLogg var nyskapende for sin tid, og sammen med doktorgradsarbeidet resulterte det i en undervisningsfilosofi som har preget meg siden. Undervisningsfilosofien kan kondenseres til åpne kommunikasjonssystemer, som legger til rette for et læringsmiljø basert på deling, der de lærende får best mulige forutsetninger for å lære av hverandre og ha innsyn tilbakemeldinger. (Hoem, 2006a, b & c). eLogg introduserte blant annet samskriving, med mulighet for å identifisere individuelle bidrag. Dette på et tidspunkt da konseptet samskriving var reelt nyskapende – flere år før tjenester som Writely (senere Google Docs) og lignende skytjenester. Funksjonaliteten var inspirert av mine egne erfaringer med blogger, der det å konsumere og produsere er tett knyttet sammen – så tett at de ulike prosessene knapt lar seg skille fra hverandre i en læringskontekst.
Erfaringene fra arbeidet med eLogg og tilhørende forskning tok jeg med meg i utviklingen av en helt egen løsning for nettstudier og tilhørende didaktikk, som første gang ble tatt i bruk i undervisningen i nettstudiet Digital fotografering, fra 2008.
Arbeidet med Phd-avhandlingen (Hoem, 2009a) presenterte innovative perspektiver på undervisning og læring. Dette var bakgrunnen for at jeg ble del av prosjektgruppen som utviklet det som ble til Nasjonal Digital Læringsarena (NDLA), i 2007. Jeg deltok i arbeidet med å etablere og forme NDLA, frem til dette ble en selvstendig tjeneste i 2009. Jeg arbeidet med utvikling, og utprøving og en rekke bidrag til det faglige innholdet.
Knyttet til NDLA fikk jeg satt i gang utviklingen av to nyskapende publiseringsløsninger for medierike nettekster i utdanningssammenheng. Det ene publiseringssystemet var Memoz [Vedlegg 2], et system for det jeg betegner som spatial nettpublisering (Hoem, 2010). Memoz ble tatt i bruk i skoler, og gjenstand for et større forskningsprosjekt (Hoem og Schwebs, 2010), finansiert gjennom daværende IT i Utdanningen (ITU). Løsningen tok blant annet i bruk digitale kart som en av flere innholdskomponenter, og peker slik sett fremover mot mitt senere arbeid med lokative medier. Ideer og løsninger som jeg senere har tatt i bruk, og tilpasset for undervisning i skoler ✂.
Jeg utviklet et eget teoretisk rammeverk, som støtter og begrunner hvordan jeg tenker omkring kommunikasjon i undervisning. Det består av det jeg betegner som kommunikasjonsmønstre, og jeg undersøkte hvordan disse fremtrer ved ulike former for kommunikasjon i nettstøttet undervisning (Hoem, 2005).
Figuren nedenfor antyder hvordan de ni definerte kommunikasjonsmønstrene opptrer i ulike kommunikasjonsløsninger, anvendt i undervisning (Hoem, 2005 s. 48):
To eksempler på elevtekst er fra Memoz.
Ovenfor har elevene knyttet bygninger til lokasjoner på kartet over Bergen sentrum.
Nedenfor har en annen gruppe elever knyttet informasjon til en form for "slektstre"
MERK at alle elementer var redigerbare og kunne plasseres fritt, på en uendelig flate. Slik kunne elevene jobbe med ulike former for informasjonsgeografi.
Et hovedgrep som foreslås i stortingsmeldingen En mer praktisk skole — Bedre læring, motivasjon og trivsel på 5.–10. trinn ❧ (Meld. St. 34, 2023–2024) er å opprette et nasjonalt program for mer praktisk læring. Valgfag for alle elever på 5.–7. trinn skal gjøre skolen mer praktisk og motiverende på mellomtrinnet, og på ungdomstrinnet vil det bli obligatorisk for skolene å tilby arbeidslivsfag til elevene.
I den offentlige diskusjonen spør noen seg: Bør vi styrke kunstfagene i skolen for å oppnå bedre resultater? ❧ (Spekter, 2024). Som underviser i estetiske fag, er i utgangspunktet svaret på dette spørsmålet rimelig åpenbart: Estetiske arbeidsmåter har en verdi, langt ut over de estetiske fagene. Jeg finner likevel grunn til å reflektere om hvordan “kunst” og estetikk kan bidra til en mer praktisk skole.
Fra et ståsted, som opprinnelig utdannet ingeniør, ser på alle de faglige skillene vi setter opp i høyere utdanning, og som preger lærerutdanningen mer enn skolen. For min egen del jobber jeg aktivt med musikk og drama, og forsøker også å trekke matematikk ✂ (inkludert programmering ✂), samfunnsfag ✂, naturfag, og språkfag inn i egen undervisning. Jeg håper på en organisering av grunnskolelærerutdanningen som kan gjøre det enklere å samarbeide på tvers av fag, uten at det er de enkelte fagene som “eier” undervisningen. Jeg har selv erfaringer med hvor verdifullt dette kan være, men da fra barnehagelærerutdanningen. Jeg underviste flere semestre i Aesthetic Outdoor Education ❧, med et nært samarbeid med fagpersoner i matematikk, pedagogikk og friluftsliv. Jeg ønsker meg flere lignende, tverrfaglige emner i grunnskolelærerutdanningen.
I undervisning i estetiske emner kan en oppleve det som betegnes som “den estetiske fordobling” (Austring og Sørensen 2006, s. 172), et fenomen som kan oppstå når flere personer kommer sammen i en skapende prosess. Den enkelte deltageren bidrar med sine ideer og sitt formuttrykk, samtidig som dette blir utviklet og utfordret i møte med andres tilnærming. “Jo flere deltagere, der investerer viden og erfaringer i processen, jo større mulighet for læring er der til stede for den enkelte” (Austring og Sørensen, 2006, s. 174). Igjen ser jeg ikke dette som noe som er unikt for de estetiske fagene, men snarere noe som kan oppstå i alle fag straks en engasjerer seg i skapende aktiviteter, i samspill med andre. Koblingene mellom individuelt læringsarbeid og kollektive prosesser er noe som opptar meg, og som vi skriver om i artikkelen "Kollektiv estetikk" (Skarprud et al, 2024) [Vedlegg 10].
Nedenfor: et manipulert sfærisk (360) bilde, der studentene har arbeidet med å knytte sammen terreng og tredimensjonale kartmodeller ✂. Tanker er å gi barn flere verktøy for å se sammenhenger mellom fysiske omgivelser og hvordan de representeres. Lignende teknikker omtaler i [Vedlegg 4]
Til venstre: Malcolm Ross sin originale modell, i noe fornorsket utgave.
Til høyre en utvidet modell, som i en annen form blir brukt i artikkelen “Kollektiv estetikk”.
For meg er dette nyttige tankefigurer i arbeidet med å legge til rette for studenters læring. Det handler om å skape forutsetninger og grobunn for estetiske impulser, og aktivere studentenes ressurser. Jeg er særlig interessert i hvordan dette spilles ut i møter mellom individuelle og kollektive læringsprosesser.
I prosjektene hvor vi jobber med kunstfaglige forskningsformer (se under Samarbeid om utvikling av undervisning), sammen med studenter og elever, legger vi vekt på hvordan vi kan vekek skaperglede hos den enkelte student og elev, samt hos gruppen som kollektiv. Vi legger til grunn at det som setter i gang en skapende prosess er en form for impuls – forstått som et ønske om å skape og endre, forårsaket av en form for ubalanse (Ross, 1978). Dette gjelder både på individnivå, og for de lærende som kollektiv. Her kan vi som undervisere utgjøre en betydelig forskjell. Gjennom undervisningen skaper vi situasjoner som gir studenter og elever et ønske om selv å skape, noe som ut fra et konstruksjonistisk læringssyn er det beste fundamentet for å lære.
Jeg finner denne modellen svært anvendbar på tvers av fag, som et verktøy for å tenke omkring hva en ønsker å oppnå med undervisningen. For meg henger modellen, særlig i min utvidede versjon, sammen med et dannelsesideal knyttet til en "selvoverskridende" prosess der individet kommuniserer med andre. Dannelsen skjer i en vekselvirkning mellom produksjon og refleksjon, dels gjennom individuelle opplevelser og erfaringer, dels ved å ta del i et kollektiv.
Jeg ser en forbindelse til Humboldts dannelsesbegrep (Bildung), med utgangspunkt i "selvets kraft og uttrykk" og hvordan dette samvirket med “kulturens makt og påvirkning” (Løvlie, 2003 s. 347). I forlengelsen av Humboldts tanker om Bildung, ser Wolfgang Klafki danning som en sammenvevd prosess, der individet på den ene siden får tilgang og innsikt i et kulturinnhold, og på den annen side at individet åpner seg for kulturinnholdet (Straum, 2018). I min undervisning innebærer dette å eksponere studenter for varierte kulturuttrykk, og la studentene komme tettere på de kulturelle uttrykkene gjennom selv å skape innenfor, eller i brudd med ulike tradisjoner.
Fra studentrespons, etter et undervisningopplegg om Utvidet virkelighet (AR) i bøker for barn [Vedlegg 9]. Studentene reflekterer omkring hvordan deres holdninger til teknologi har endret seg.
Hele mitt yrkesaktive liv har jeg vært knyttet til utdanningssektoren, der ulike former for digital teknologi har kommet med forventninger om betydelige endringer. Dette har fulgt meg fra de første mediene som muliggjorde interaktivitet, til dagens situasjon der kunstig intelligens synes å endre premissene for undervisning. Mediene har i samme periode blitt stadig mer mobile, og de tar en betydelig plass i de fleste menneskers hverdag. Mediebruk spiller åpenbart en betydelig rolle i læring, spørsmålet er om vi klarer å gi læringen retning.
Jeg har arbeidet med sammenhenger mellom kommunikasjonsteknologi, undervisning og læring. Dette er dels basert på utstrakt, praktisk bruk og forsøk med ulike teknologier, og påfølgende forskning.
I 2013-2014 hadde jeg en delt stilling som Prosjektleder for elæring ved Høgskolen i Bergen, direkte underlagt utdanningsdirektøren. I denne perioden holdt jeg flere innlegg ❧ der jeg argumenterer for at vi (undervisningsinstitusjonen) bør tenke gjennom nye didaktiske metoder, inkludert vurderingsformer, før vi bestemmer hvilken infrastruktur som best støtter didaktikken. Dette dreier seg om programvare, læringsplattformer mm, men også fysiske rom- og interiørløsninger, forhold som i liten grad kan bestemmes av den enkelte lærer. Til slutt kommer den fasen der en kan tenke på teknisk utstyr som kan støtte infrastrukturen, både det som finnes i ulike undervisningssituasjonene, og de løsningene studentene har tilgang til i hverdagen. Mitt arbeid for å fremme en slik tenkning lyktes ikke. Selv i dag er det dessverre slik at teknologi anskaffes eller fjernes, uten god forankring i pedagogisk grunnsyn og påfølgende didaktiske metoder. Jeg forsøker fremdeles å arbeide aktivt, for at undervisning med teknologi følger denne logikken: didaktikk – infrastruktur - tekniske løsninger.
Jeg var med i det daværende Nettverksuniversitetets Faggruppe for produksjonsteknikk. I 2004 leverte jeg en delrapport Personlig publiseringssystem som læringsverktøy ❧ (Hoem, 2004), skrevet på et tidspunkt da digitale studiestøttesystem (LMSer) var på vei inn i høyere utdanning. På dette tidspunktet var jeg sentral i de faglige diskusjonene omkring LMSenes egenskaper, der jeg tok sterkt til orde for at ulike systemers design har betydelig innvirkning på læring. Knapt noen er uenig i dette i dag, men dette var langt fra tilfelle for drøye tyve år siden. Den gangen var det en forbausende utbredt oppfatning, også blant pedagoger, at tekniske systemer nærmest var et “tomt skall” som kunne “fylles med innhold”. Vi har kommet videre siden den gang, men vi har fremdeles utfordringer med systemer og regler, som påtvinger oss bestemte kommunikasjonsformer.
Et rimelig krav til kommunikasjonsløsningene er at disse må støtte studentenes læring, både hjemme og i klasserommet. Jeg ser nettressurser som sentrale i denne sammenhengen. Nettressurser er veien å gå der undervisningens innhold endres raskt, og/eller tjener på å vise praktiske eksempler. Jeg har gjennom to tiår arbeidet med å utvikle læringsressurser for nett, til et punkt der jeg knapt har en eneste undervisningsøkt uten at undervisningen er støttet av materiale, publisert åpent tilgjengelig på nett.
Ovenfor en illustrasjon og tankefigur som illustrerer hvordan ulike læringsaktiviteter fordeler seg over ulike steder. Jeg argumenterer for at undervisningsmetoder og teknisk infrastruktur må støtte læ@ring på tvers av disse arenaene.
Blogg.infodesign.no ❧ samler ulike forsøk, mens mer fagspesifikke ressurser postes via et nettsted med ressurser for K&H: khressurser.infodesign.no ❧.
En annen ressurssamling er kurs.hvlkompetanse.no ❧, utviklet for lærere i praksisfeltet.
Fra tidligere nettstudier: Multimediejournalistikk ❧, Medierike ebøker ❧, Digitale ferdigheter ❧ – studier utviklet med støtte fra tidligere Norgesuniversitetet.
Jeg formidler også fra prosjekter: Robotassistert undervisning ❧, Interaktivt virtuelt feltarbeid ❧, Sonic Greenhouse ❧, Fysiske og virtuelle visningsrom ❧, m fl
Arkitektur & miljøteknologi ❧ og Digital fotografering ❧ – disse i forlengelsen av emner jeg underviser.
Jeg bruker mye tid på forsøk med ulike løsninger, for å finne gode løsninger for undervisningen. Dette innebærer at jeg selv forsøker å benytte de samme verktøyene som studentene vil være henvist til i sitt virke som lærere [F eks Vedlegg 5] .I praksis betyr dette at jeg benytter enkle, tilgjengelige løsninger fremfor mer profesjonelle programmer med flere funksjoner. På denne måten forsøker jeg å vise hvordan en kan strekke løsninger, beregnet for konsummarkedet, i retning av profesjonelle bruksområder. Håpet er at jeg på denne måten kan bidra til at studentene får med seg kunnskaper som de faktisk får mulighet til å ta i bruk i praksis.
En av mange skjermvideoer, et eksempel på hvordan jeg bruker dette for omvendt undervisning ❧. Her et opplegg som både er gjennomført med elever ✂ og studenter.
I et forsøk på kritisk å betrakte min egen utvikling, finner jeg det interessant å se tilbake til min egen prøveforelesning ❧. Denne ble holdt i 2016, da jeg ble ansatt som førsteamanuensis i kunst og håndverk.
David Kolbs erfaringsbaserte læringssyklus (Kolb & Kolb, 2013) er også i dag en viktig tankefigur for meg, sett i sammenheng med konstruksjonisme (Papert & Harel, 1991), der en legger vekt på konkrete erfaringer. Jeg forsøker å være tett på studentenes arbeidsprosesser. I veiledningen er det imidlertid en balansegang mellom å delta og reflektere sammen med studentene, og å gi rom for studentenes egen aktive eksperimentering.
Jeg har supplert Kolbs modell, i samsvar med min egen tenkning, der “teknikker” og bruk av “redskaper” er noe som en som underviser må gi en innledende introduksjon til. Studentene må imidlertid gjøre sine egne erfaringer gjennom arbeid med materialer, og slik utvikle et praktisk klokskap (“fronesis”). Her vil jeg som veileder komme inn med innspill og råd, men jeg tenker at studentene først og fremst utvikler praktiske ferdigheter i samspill med sine medstudenter. Jeg plasserer “danning” i overgangen mellom reflekterende observasjon og abstrakt begrepsdannelse, en fase der en som veileder forsøker å komme inn og plassere refleksjonen omkring de praktiske arbeidene inn i forhold til teori. I denne fasen er det også naturlig å snakke om arbeidenes relevans i en fagdidaktisk sammenheng, samt hvordan arbeidene vurderes.
På masternivå har jeg emneansvar for emnet Estetikk i praksis og teori ❧ (KH503), der jeg forsøker å gi studentene frihet til å utvikle sin egen faglighet. Dette for at studentene skal bli bedre i stand til å utforme selvstendige masterarbeider. Tilbakemeldinger fra studentene, gjennom referansegrupper, klassekontakter, individuelle samtaler og innleverte arbeider, fremmer både fordeler og ulemper med hensyn til frihet, innenfor de rammene som arbeidskravene setter, og strammere rammer.
Studentene har delte meninger om friheten de gis. Selv masterstudenter er ikke vante til å forholde seg til oppgaver som ikke stiller bestemte krav til hva de skal levere. Jeg har imidlertid et uttalt ønske at studentene får øve på selvstendig arbeid, der de må utvikle noe av innholdet selv. Min oppgave, som emneansvarlig og en av faglærerne, blir å være tett på og støtte studentene i faser der de er usikre på egne valg. Mange studenter synes å sette pris på fleksibilitet.
Som underviser opplever jeg samtidig at de studentene som bruker mest tid sammen i verkstedene, har størst faglig utbytte. Det er også en nødvendig måte å øve seg på kollegialt samarbeid, noe som i mange sammenhenger handler om å inspirere og la seg inspirere av hverandre.
Mine supplement til Kolbs læringssyklus.
Jeg forsøker systematisk å “legge noe igjen” etter en undervisningsøkt, en periode eller praksismøter. Dette betyr at jeg skriver oppsummeringer av praksismøter, gjerne med forslag til teknikker, teori og ressurser. På denne måten forsøker jeg å sette studentenes og praksislærerens arbeid inn i en sammenheng, sett fra mitt utenfraperspektiv. I forbindelse med egen undervisning legger jeg alltid ut nettressurser, som studenten kan bruke til forberedelse, men ikke minst for repetisjon og noe de kan komme tilbake til senere. Dette fordrer åpent tilgjengelige ressurser, som studentene kan ha tilgang til også etter at de har sluttet ved HVL.
En viktig måte å bidra til et fagfellesskap er deling gjennom artikler, som kan inngå i lærerutdanningens kunnskapsbase. Jeg forsøker her å bidra til utvikling av utdanningskvalitet i fagfellesskap ved å engasjere meg konstruktivt i kollegers undervisning med ulike materialer, samt ta kolleger med i egne undervisningsrelaterte og kunstfaglige arbeider. Dette kommer til uttrykk gjennom en rekke undervisningsopplegg, faglige presentasjoner, vitenskapelige publikasjoner og kunstfaglige prosjekter, utviklet og samskrevet med kolleger. Eksempler på slike artikler er utvikling av metoder for arbeid med nye former for visualisering (Hoem og Schwebs, 2018), digital teknologi i språkfag (Hoem og Iversen, 2020) [Vedlegg 6], bruk av AR i forbindelse med studenters produksjon av fysiske bøker (Eide og Hoem, 2023) [Vedlegg 9], og anvendelse av ulike kamerateknikker for å formidle og forstå omgivelsene på nye måter (Bråten og Hoem, 2022) [Vedlegg 4] .I de senere årene har jeg også benyttet kunstfaglige forskningsformer som en måte å formidle på, se Utvikling av undervisning gjennom kunstprosjekter.
Et eksempel på en ressursside ✂ som studentene får til forberedelse, før en undervisningsøkt. Her er presentasjonen, en video der jeg går gjennom presentasjonen og/eller teknikker, samt en skriftlig tekst som binder det hele sammen.
Ressursen er publisert åpent, slik at studentene kan vende tilbake til den også etter endt studietid.